Google och Netanyahu: ett 45 miljoner dollars kontrakt för att förneka svälten i Gaza och sprida desinformation


Israelisk annons på YouTube som hävdar att det inte finns matbrist i Gaza. Skärmdump: YouTube. Denna annons är en del i Googles samarbete att sprida desinformation.
Google är djupt involverat i ett kontrakt värt 45 miljoner dollar med Israels premiärminister Benjamin Netanyahus kontor, avsett att sprida israelisk propaganda. Enligt avtalet, som sträcker sig över sex månader, betecknas Google som en ”nyckelentitet” i stödet till Netanyahus narrativ. Det visar hur medskyldiga Google och andra tech-plattformar är medskyldiga till folkmordet och brott mot mänskligheten i Palestina. I en artikeln publicerad av Jack Poulson och Lee Fang den 3 september från nyhetssajten Drop site redogör det för hur tech-bolagen samarbetar med Israeliska regeringen och statliga organ för att sprida propaganda och desinformation.

En skärmdump från den israeliska regeringens offentliggörande av det cirka 45 miljoner dollar stora kontraktet mellan den israeliska statliga reklambyrån (Lapam) och Googles annonsplattformar Display & Video och YouTube. Båda kampanjerna anges som pågående från 17 juni till 31 december 2025.Skärmdumpen har översatts till svenska. Hebreiska avtalet finns på Israeliska myndighetens webbplats.
”Den 2 mars 2025, bara timmar efter att den israeliska regeringen meddelat en blockad av all mat, medicin, bränsle och annat humanitärt bistånd till Gaza, krävde israeliska politiker svar – inte på den humanitära katastrof som beslutet riskerade att leda till, utan på hur Netanyahus kontor planerade att hantera den negativa publiciteten.
”Jag inledde med exemplet med upphörandet av humanitärt bistånd – hade ni förberett er för det här i morse?” frågade Knessetledamoten Moshe Tur-Paz, ordförande för underutskottet för utrikesfrågor i Israels parlament.
Avichai Edrei, talesperson för IDF (Israels ”försvarsmakt”) försäkrade de församlade politikerna att arbetet redan var igång: ”Vi kan också besluta att inleda en digital kampanj i det här sammanhanget, för att förklara att det inte finns någon hunger och presentera data.”
Offentliga dokument visar att den israeliska statens reklambyrå, som lyder under premiärministerns kontor, inlett en omfattande propagandakampanj för att dölja den verkliga hungersituationen i Gaza. Kampanjen inkluderar användning av amerikanska influencers, vilket rapporterades i förra månaden, samt omfattande annonsering på plattformar som Google, YouTube, X och Meta – till en kostnad av tiotals miljoner dollar.
”Det finns mat i Gaza. Alla andra påståenden är lögner”, hävdar en videofilm som publicerats av Israels utrikesministerium på YouTube i slutet av augusti och som setts över sex miljoner gånger. Uppemot hälften av visningarna beror på en annons som är en del av den tidigare ouppmärksammade kampanjen på 45 miljoner dollar (150 miljoner NIS) mellan Google och Netanyahus kontor, som inleddes i slutet av juni. Avtalet, som omfattar både YouTube och Googles annonsplattform Display & Video 360, beskriver explicit kampanjen som hasbara – ett hebreiskt begrepp som betecknar någonting mellan PR och propaganda.

Youtube screenshots från Israels utrikesministerium som sprider propaganda och desinformationskampanj. De har systematiskt stoppat merparten av humanitärt bistånd och särskilt babyformula och mediciner so riktar sig till gravida kvinnor i Gaza samtidigt påstår Israels desinformationskampanj att de släpper in ”Mediciner and mer utan begränsningar – från babyformula till antibiotika”. Enligt Maträttvisas egna källor har särskilt babyformula, mediciner för mödravård särskilt begränsats”.

Enligt uppgifter har den israeliska regeringen även spenderat tre miljoner dollar (tio miljoner NIS) på en annonskampanj med X (tidigare Twitter), medan den fransk-israeliska annonsplattformen Outbrain/Teads kommer att erhålla drygt två miljoner dollar (sju miljoner NIS) för sina tjänster.
Kampanjen är ett svar på det växande internationella fördömandet av situationen i Gaza. I augusti klassade FN officiellt situationen i Gaza governorate, som inkluderar Gaza City, som hungersnöd. Enligt IPC (Integrated Food Security Phase Classification), den globalt sett främsta auktoriteten på livsmedelssäkerhet, kommer tröskeln för hungersnöd att överskridas i Deir al-Balah och Khan Younis under de närmaste veckorna. IPC betonar att ”denna hungersnöd är helt och hållet människoskapat, och kan därför stoppas och vändas”. FN-organet OCHA varnade samtidigt för en ”nedåtgående spiral mot en massiv hungersnöd” i Gazaremsan.
Enligt Gazas hälsoministerium har minst 367 palestinier, varav 131 barn, dött till följd av hunger och undernäring sedan krigets början.
Redan tidigare har det rapporterats om en israelisk annonskampanj på Google med mål att vanhedra UNRWA, FN-organisationen för palestinska flyktingar. Hadas Maimon, chef för opinionsbildning på Israels diasporaministerium, framhöll under Knesset-förhöret den 2 mars att ”under nästan ett år nu har vi lett en stor kampanj när det gäller UNRWA”.
Andra statliga israeliska annonser på Googles plattformar har anklagat FN för ”avsiktligt sabotage” av humanitära leveranser till Gaza, samt marknadsfört den Israel-stödda organisationen Gaza Humanitarian Foundation. En kampanj har också eftersträvat att få den militanta gruppen Hamas, som styrt Gaza, åtalad för påstådd sexuellt våld – anklagelser som ifrågasatts i en kontroversiell rapport från den israeliska lobbyorganisationen Dinah Project.
Trots förnekanden av hungersnöden har högt uppsatta israeliska politiker framhållit att utestängningen av mat och vatten till Gaza är en medveten strategi för att driva på massflykt från området. ”Enligt min mening bör de belägras”, sade finansminister Bezalel Smotrich, koalitionspartner i Netanyahus regering, enligt Channel 12. ”Inget vatten, ingen elektricitet – antingen svälter de ihjäl eller så ger de sig”, löd Smotrichs budskap.
Amichay Eliyahu, kulturarvsminister i Netanyahus regering, har liknande uppmanat till att svälta den palestinska befolkningen i Gaza. ”Det finns inget land som matar sina fiender”, sade Eliyahu i en radiointervju i juli. I maj hävdade ministern att palestinierna ”måste svältas” och tillade: ”Om det finns civila som är rädda för sina liv, bör de ansluta sig till emigreringsplanen.”
En annan kampanj har försökt att misskreditera den palestinska advocacyorganisationen Hind Rajab Foundation, som dokumenterar israeliska krigsbrott och arbetar för internationella åtal. Flera annonser länkar till en israelisk statlig rapport med titeln ”Avmaskeringen av Hind Rajab Foundation”, som beskriver organisationen som ha ”djupliggande kopplingar till extremistiska ideologier och terroristorganisationer”, vilket skulle ”väcka allvarlig oro för dess verkliga motiv”.
I en intern diskussion på Google i juli, som svar på en FN-rapport från juni som menade att Google tjänat på ”folkmordet i Gaza”, beskrev medgrundaren till Google, Sergey Brin, FN som en ”transparent antisemitisk” organisation. FN-rapporten, skriven av särskild rapportör Francesca Albanese, fokuserade på Googles och Amazons molnavtal med den israeliska staten och militären, känt som Project Nimbus.
Annonserna från Netanyahus kontor, som avfärdar hungersnöden i Gaza som ”lögner”, har publicerats genom den israeliska statliga reklambyrån Lapam. Lapam inledde sin hasbara-kampanj på Google och X i juni. Kontrakten fokuserade initialt på att förmå internationella åskådare att stödja Israels tolv dagar långa flyganfall mot Iran, kallad Operation Rising Lion. En notering i avtalet framhåller dock att ”begäran omfattar kampanjer efter Operation Rising Lion samt pågående aktiviteter”.
Enligt den amerikanska ideella organisationen Human Rights Activists in Iran dödades minst 436 iranska civila under de israeliska flyganfallen.

Ytterligare en dessinformationskampanj – Israel har systematiskt nekat UNRWA att distriburera mat och humanitärt bistånd.
I det underliggande kontraktet, som sträcker sig från den 17 juni till den 31 december 2025, framgår att Lapam arbetat i ”högsta beredskap” med alla sina anställda och leverantörer för att ”genomföra en omfattande outreach-verksamhet” för regeringsorgan och säkerhetsmyndigheter.
”Leverantörerna som avtalet avser är bland de nyckelaktörer som Lapam samarbetar med kontinuerligt, både under normala förhållanden och under kriser, och de besitter den infrastruktur och kunskap som krävs för att utföra nödvändiga informationsuppdrag”, lyder det i det israeliska officiella dokumentet, med referens till de centrala avtalen med Google och X.
I början av augusti publicerade den arabiska faktagranskningsorganisationen Misbar en redogörelse där de menar att Googles och Metas annonseringsportalvisningar avslöjat en ”storskalig israelisk propagandakampanj” under Operation Rising Lion. Misbar karakteriserade den israeliska regeringens kampanj som att ha ”använt desinformation för att rättfärdiga anfallen, och presenterat dem som nödvändiga för säkerheten i Israel och västvärlden”.
Varken Google, Outbrain/Teads eller den israeliska statliga reklambyrån har velat kommentera saken.
Översättning från engelska till svenska.
Källor: Drop site, Israeliska myndigheter